Normen en waarden, onderwerp van de sociologie, bepalen economische processen, maar omgekeerd institutionaliseren economische afwegingen ook normen en waarden. Mooie voorbeelden vind je bij nieuwe techniek. The Economist kwam onlangs met enkele voorbeelden:
1. Het woord 'Hello' werd in het Engels voor 1870 nauwelijks gebruikt, maar werd daarna erg populair door de telefoon. Alexander Graham Bell, de uitvinder van het apparaat, stelde nog voor de hoorn op te nemen met "ahoy, ahoy" maar deze scheepsterm verloor het van het "hello" voorstel van Thomas Edison.
2. Het eerste voorbeeld van spam, en de normen & waarden discussie wat daarbij wel of niet mag, is van een mooie meiavond in 1864 toen veel Britse politici een telegram kregen met reclame voor een nieuwe tandartspraktijk. Het leidde tot discussies in The Times, met veel gratis publiciteit. Het eerste voorbeeld van spam in de geschiedenis.
3. De mobile telefoon leidt tot veel overlast, de start van een bijeenkomst is al jaren niet meer compleet zonder het verzoek het mobieltje uit te zetten. De etiquette is nu wel uitgekristaliseerd (maar nog niet voor vliegtuigen), met regionale variaties: in sommige delen van Scandinavie stuur je nu eerst een sms of je mag bellen, in Japan is het not done om in de trein te bellen.
Economist, 15.12.2007: Getting the message, at last
Geen opmerkingen:
Een reactie posten