Een uitstekende bundel voor wie meer wil weten over de ontwikkelingen in de retail sector. Waar een jaar of vijftien geleden de multinationals met hun A-merken nog de macht in de keten hadden, ligt dat nu bij de supermarkten met hun private labels.(hoezo No Logo?). Dat is hun instrument om het supermarkt-merk te profileren. En omdat veruit de meeste mensen van oudsher voor het schap op de prijs letten (in relatie tot de kwaliteit), worden er dus harde onderhandelingen gevoerd met de toeleveranciers.
Dat blijft voorlopig ook even zo, voorspelen verschillende auteurs in de bundel, en er worden nog de nodige krachtmetingen met boeren en de food industrie (a la de melkstaking van dit jaar) voor mogelijk gehouden. Enkele van de auteurs betwijfelen dan ook of de contractuele relaties die ontwikkeld worden met boeren wel lang stand zullen houden. Het systeem van contracten mogelijk wel, maar reken er niet op dat al die contracten tot in lengte van dagen lopen.
Zo'n bundel bevat ook altijd een paar wat zwakkere stukken (in dit geval o.a. over milieu) maar in zijn totaliteit is het boek zijn geld meer dan waard, ook al is het niet goedkoop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten