Een andere case die we in de Alpen bespraken (zie blog van gisteren) ging over de combinatie van ICT en het verkopen / gebruiken van bestrijdingsmiddelen. Het is een issue dat door BASF op tafel werd gelegd.
ICT en bestrijdingsmiddelen, zo is hun stelling, worden op dit moment te weinig geintegreerd ontwikkeld en toegepast. Het kan voor een bedrijf als BASF dus interessant zijn dit tot stand te brengen en een service provider te worden. Afgelopen jaren zijn deze bedrijven al overgegaan van generieke middelen naar productontwikkeling per gewasgroep, dus er is een opstap.
In Spanje had men heel profijtelijke ervaringen in aardbeien. Daar sluit BASF contracten af met de telers om een deel van het crop management over te nemen (tuinders vinden bestrijdingsmiddelen niet het meest interessante deel van de bedrijfsvoering) op basis van een winstdelings-contract. Men kan dan de Spaanse retailers garanties geven voor kwaliteit en veiligheid. Het doet wat denken aan de ontwikkelingen bij zaadverdelaars in de tuinbouw die ook proberen om in 1 keer consumenteninformatie te koppelen aan veredeling en zo de hele keten te regisseten.
Een boeiende ontwikkeling, dergelijke innovaties, die goed laten zien hoe het grootbedrijf verweven raakt met de primaire landbouw in ketens. En hoe organisatievormen daarvoor worden aangepast.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten