Het slotverhaal over de parelindustrie en de wijze waarop die via multi-level-marketing (de Tupperware methode) in de VS aan de vrouw worden gebracht is een subliem verhaal. Over uitbuiting door platformen, het feit dat de meeste multi-level-marketing verkopers in midwest staten wonen met de hoogste werkeloosheid en verplicht worden onverkoopbare voorraden aan te schaffen en de rol die ene Donald Trump daarbij nog speelde, en hoe de Chinese parelindustrie de nepproducten levert.
Na lezing begreep ik wel wat beter wat de Chinese overheid bezielt in zijn beleid om de welvaart ook op het platteland te laten stijgen, hoe veel mensen zonder woonvergunning best uit de stad terug willen keren en hoe de tech industrie een handje helpt om de lokale economien in afgelegen dorpjes te verbinden met de consument in de grote steden en in het buitenland. Bestel iets op Etsy of een ander platform zoals Amazon en via Alibaba komt het ergens van het Chinese platteland.
Kortom Xiaowei hebben een heel inzichtelijk boekje geschreven (die zin is in het meervoud want de auteur wil als zijnde non-binair dat er met hen wordt verwezen). ik kreeg het van Freija van Duijne die er eerder een recensie over schreef. voor management boek. Ook de NY Times had eerder een lovende bespreking. Lezen dat boekje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten