- productintegratie: consumenten willen simpele producten die goed geintegreerd zijn, dat vraagt om precisiewerk bij het samenstellen.
- voor sterk technologisch vernieuwende producten en bedrijven geldt vaak dat er onvoldoende markt is waaraan kan worden uitbesteed: Tesla moet wel zelf zijn batterijen maken
- profilering om keuze makkelijker te maken: Netflix maakt nu zijn eigen t.v. programma's om zich te onderscheiden en te voorkomen dat consumenten ergens anders naar toe gaan
- snelheid is in sommige producten zoals bij de mode van Zara van levensbelang en dus maakt men de spullen zelf in plaats van uit te besteden
- geopolitiek en toegang tot schaarse grondstoffen: Nutella fabrikant Ferrero kocht in 2014 Oltan Gida, die een derde van Turkije 's hazelnoten produceert. IKEA kocht in 2015 40.000 ha bos in de Baltische staten en Roemenië. Costa Cruises en Disney hebben eigen eilanden in de Caraïben gekocht.
weblog over de toekomst van de Nederlandse landbouw en het platteland. Gemotiveerd vanuit het werk als econoom, de nevenfuncties als bestuurder en de woonomgeving van de moderator, maar als persoonlijke stellingname geheel buiten de verantwoordelijkheid van mijn werkgevers - zoals het hoort bij een weblog.
woensdag 27 april 2016
integrale ketens
Daar waar transactiekosten omlaag gaan (zoals door ICT) kunnen bedrijven zich beperken tot de core-busniness en de rest outsourcen. Specialisatie leidt tot economische voordelen. Toch -zo constateert de Schumpeter rubriek in The Economist van 10 april, zijn er bedrijven die zich hier met opzet aan onttrekken: Apple en Tesla en vele anderen doen het liever zelf. Schumpeter geeft 5 argumenten:
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten