Er zijn allerlei manieren om in een bedrijf de innovatie te organiseren. Zo is er de aloude ideeenbus, al of niet met bonussen. Je kunt net als Google iedereen een deel van zijn tijd vrij geven om aan eigen projecten te werken, wat veel kans geeft op versnippering en weinig efficiency of scale. Je kunt ook, zoals John Deere schijnt te doen, hele handboeken maken over hoe je nieuwe tractoren maakt. Wat voor kleine verbeteringen wel werkt, maar doorbraken krijg je er niet mee.
Een nieuw boek van Vijay Govindarajan en Chris Trimble, The other side of innovation- solving the execution challenge' geven bestaande bedrijven het advies om in een bedrijf een specifieke innovatie-machine te maken, met mensen van buiten en wat minder regels dan de rest maar wel geintegreerd met de rest in de vorm van dezelfde staf en samenwerking met andere afdelingen in productontwikkeling. Ze moeten ook verplicht worden van fouten te leren door evaluatie. Een ander advies: soms is het slim om gewoon een innovatie-machine te kopen, zoals Unilever Ben & Jerry's kocht.
Gebaseerd op recensie in the Economist: The Innovation Machine, Schumpeter column. 28.8.2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten