Dat er allerlei consumenten zijn is geen nieuws. In een recent rapport van het LEI wordt geprobeerd om de Nederlandse consument vier hokjes te vangen. De tegenpolen zijn "betrokken" en "gemakzuchtige" consumenten en daar tussen in zijn er ook "avontuurlijke" en "behoudende".
Betrokken consumenten vind je vooral bij de Partij voor de Dieren, CDA en ChristenUnie en GroenLinks, Partij voor de Vrijheid en SP. Gemakzuchtigen bij de SGP en de VVD. Betrokken consumenten zijn ook vaker (oudere) vrouw, gemakzuchtigen eerder (jonge) man.
In het kader van het doelgroep-denken raadt het rapport de overheid aan de moeilijk bereikbare, gemakzuchtige consument vooral via nieuws in de Telegraaf te bereiken.
Allemaal vrij herkenbare typeringen en het zet de lezer aan tot het nadenken in welk hokje hij zelf hoort. Afgaand op de karakteristieken van de groepen in mijn geval misschien wel avontuurlijk maar voor sommige produkten ook zeker gemakzuchtig.
Allemaal vrij herkenbare typeringen en het zet de lezer aan tot het nadenken in welk hokje hij zelf hoort. Afgaand op de karakteristieken van de groepen in mijn geval misschien wel avontuurlijk maar voor sommige produkten ook zeker gemakzuchtig.
Beekman et al: In gesprek over voedselkwaliteit, LEI rapport 7.07.06
Geen opmerkingen:
Een reactie posten