Op een bijeenkomst in Scheveningen presenteerde de Amerikaanse landbouweconoom Tom Hertel vorgie week een paper over de effecten van ethanol en biodiesel. Ik leerde eruit dat de ethanolboom in de VS ook is ingegeven doordat de additief MBTE in benzine, die vanwege de 1990 Clean Air Act wordt toegevoegd, nu verboden wordt vanwege zijn giftigheid. Ethanol is daarvan de vervanger. Dat effect als additief is nu uitgewerkt, en verdere toevoeging van ethanol moet gebeuren op basis van de energiewaarde, die maar 70% is van die van benzine (gasoline).
Volgens de berekeningen van Hertel cs zou de groei er nu wel eens uit kunnen zijn (afhankelijk van olie- en maisprijzen natuurlijk) en is het grootste effect van biobrandstoffen op grondstoffenmarkten te verwachten van de bijmengverplichting van biodiesel in Europa. Daar is veel koolzaad voor nodig en de export van voedingsmiddellen uit Europa gaat daardoor teruglopen. We gaan ook veel biobrandstoffen invoeren uit Brazilie en daar zou de grondprijs wel eens kunnen verdubbelen, hoewel het ook zou kunnen dat palmolie uit Azie dat effect enigzins opvangt.
Verder gingen in de discussie velen ervan uit dat dit allemaal eenmalige veranderingen zijn, en zodra die gerealiseerd zijn zullen prijzen van voedingsmiddelen weer gaan dalen door verdere technologische vernieuwingen. Maar vooralsnog profiteren grondeigenaren en sommige boeren van een stijging van de prijzen. We zullen zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten