zaterdag 28 februari 2015

prijsgaranties

Tot slot uit de Economist van 14.2.2015 de vraag of het kwaad kan dat u een in de winkel een
laagste-prijs-garantie krijgt. Zo'n methode zou concurrentiebeperkend kunnen werken, immers als potentiele concurrent wordt je ontmoedigd om de markt te betreden, en dus wordt concurrentie van nieuwe partijen geweerd. Als dat zo is moet de Mededingingsautoriteit ingrijpen.
Dat dat effect waarschijnlijk niet groot is, onderbouwd het blad met een mooi voorbeeld. Stel dat het product te koop is voor 4 euro en de aanbieders geven een laagste prijsgarantie. Als de nieuwkomer een kostprijs van 3 euro zou hebben, zou hij ontmoedigd worden want klanten kunnen ook blijven winkelen waar ze al winkelen en van hun garantie gebruik maken en een euro terug vragen.
Maar de nieuwkomer zou ook kunnen besluiten om 5 euro te vragen met de garantie van de laagste prijs doordat hij 2 keer het verschil uitbetaald als een concurrent lager zit. De oude aanbieder wordt nu niet getriggerd (5 is hoger dan 4) maar consumenten weten dat ze maar 3 hoeven te betalen (5 min 2 keer het verschil).
Overigens ging het verhaal over de Britse supermarkten, en daar worden die garanties afgegeven voor vergelijking met andere top-supermarkten, niet voor de discounters als Aldi en Lidl.

The Economist: Guaranteed profits. 14.2.2015

Geen opmerkingen: