woensdag 28 januari 2015

polderen leidt niet tot innovatie


Uit de literatuur was volgens mij al wel bekend dat de echte innovaties niet door de gevestigde orde gebeuren, die hebben belang bij het huidige verdienmodel. En dat koepelorganisaties ook niet erg helpen omdat ze rekeningen moeten houden met hun achterban, met name de 51% die geen belang heeft bij de innovatie.
Het wordt in ieder geval weer eens onderstreept door een nieuw proefschrift over een nieuw onderwerp: de verduurzaming van de auto. Maandag schreef de NRC erover: in Utrecht promoveert Joeri Wesseling die de introductie van de elektrische auto in Californie onderzocht. Omdat daar strenge wetgeving was ingevoerd en de verslagen van gesprekken van lobbyisten met de overhid openbaar zijn. Er is dus onderzoeksmateriaal.
Blijkbaar is eer veel gekonkel en gelobby tegen zo'n wetgeving, ook nadat die er is. En er wordt veel energie besteed hem af te zwakken. Maar uiteindelijk zijn er partijen die omgaan, in dit geval o.a. Nissan dat weinig marktaandeel had in het oude systeem en kansen zag in elektriek. En nu zie je na afzwakkingen de regelgeving weer strenge worden.
Ideejte dus voor de Kip-van-Morgen fans: zoek een retailer en een slachterij die zich wil profileren en niet zoveel verdient aan de plofkip, maar markt denkt te kunnen winnen met de omfietskip van morgen. Zo werkt het blijkbaar.
 

Geen opmerkingen: