Wij zijn in Europa [en de VS] veel individualistischer ingesteld dan mensen in Azie. Dat komt omdat wij tarwe eten en zij rijst. Dat heeft Thomas Talhelm (University of Virginia) vastgesteld, zo lees ik in The Economist dat zijn paper uit Science bespreekt. Eerdere onbewezen theorien beweerden dat het aan de mondernisering ligt, maar China was lang modern, en Japan is al helemaal een bewijs dat de cultuur niet zo snel verandert. Ook het idee dat het door besmettelijke ziekten in Azie komt (waardoor mensen contact met anderen gevaarlijk vinden en meer in de groep blijven) is discutabel. Binnen de groep kan het ook gevaarlijk zijn en Europa was in de tijd van de pest ook niet ziektevrij.
Volgens Talhelm is het karakteristiek aan het planten en oogsten van rijst dat dat een arbeidspiek geeft (verschillende keren per jaar dus) waarbij alle rijstculturen methoden hebben ontwikkeld om de buren en familie te helpen en het eigen bedrijf even te laten voor het is. Er zijn 'cooperative labour-exchanges', waarbij blijkbaar niet zozeer via dagloners maar via samenwerkingsmechanismes de arbeid wordt gealloceerd. Essnetieel daarbij is dat dat misschien bij tarwe ook nog wel gebeurde, maar dat rijst (voor de mechanisatie) twee keer zoveel arbeid vroeg dan tarwe en andere granen. Ergo er moest meer worden samengewerkt en dat is diep in de cultuur ingesleten.
Het aardige is dat deze verklaring te testen is, want in China heb je zowel rijst telende als tarwe telende regio's (en in India ook maar daar is nog niet getest). Je raadt het al: het antwoord was bevestigend, ook met moderniteit (gemeten via welvaart en andere dummuy's) als controle variabele.
prijzen?
Wat ik me nog wel afvraag, en het paper kan ik hier zo niet downloaden blijkbaar, is of de auteurs ook de rol van markten bespreken. Europa kent al heel lang graanhandel, bij de Romeinen en daarna ook over grotere afstanden, bv. uit Oost-Europa naar Amsterdam en Londen. Van de rijstteelt in de wereld wordt juist maar een heel klein deel verhandeld. En we weten dat samenwerking van burenhulp tot cooperaties geinterpreteerd kan worden als het niet goed werken van de markten. Kortom, is het nu echt het aantal arbeidsuren, of het om een of andere manier niet functioneren van markten. Hoe goed was rijst transporteerbaar en bewaarbaar in vergelijking met tarwe, bijvoorbeeld?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten