Silicon valley is er voor IT, Hollywood voor film en Kopenhagen voor bont, zo introduceerde the Economist in zijn uitgave van 3 mei de rol van Denemarken in de bont-industrie.
1500 nertsenhouders fokken jaarlijks 17.2 miljoen dieren; de veiling hamert er (met importen) 21 miljoen per jaar af voor een omzet van 2.1 miljard euro. De bedrijfstak is booming, zij het dat de prijzen recent fors (40%) zijn gedaald. De veehouders doen daar volgens het blad nogal luchtig over, ze hebben de afgelopen 5 jaar gemiddeld per jaar per bedrijf een slordige 365.000 euro aan winst gemaakt. En kunnen dus wel tegen een stootje - de shake out zou bij nieuwe toetreders in Oost-Europa moeten plaats vinden.
Dat alles roept de vraag op hoe de Denen die centrumfunctie voor elkaar hebben gekregen. Om te beginnen door de sterke agrarische sector waar veel afval uit komt, in de vorm van organen, vismeel en ander afval. En de Deense industrie weet dat op te werken tot zeer goed veevoer, dat bepaalt de kwaliteit van de pels - Deense pelsen doen 20% boven de wereldmarktprijs. En inmiddels wordt afval uit de pelsdierbusiness weer verwerkt in de biobased economy tot biobrandstof voor de bussen in Aarhus.
Tweede oorzaak van het succes is de marketing. De Denen hebben in de jaren 90 de Chinezen doen inzien dat bont een teken van welvaart is, de logische opvolger voor het Mao-jasje. De Deense cooperatie heeft een compleet kantoor in China met een design studio en haalt top-designers regelmatig naar sessies in Kopenhagen. De helft van de 600 inkopers is daar Chinees en het veilinggebouw is er op ingericht. Het innovatielab in Kopenhagen denkt na over motorhelmen met bont, iPad hoesjes van bont en meer van dat soort ideeen.
En verder hebben de Denen zich weten te onttrekken aan de discussie over dierwelzijn en ethiek - de vraag of je wel dieren mag houden voor het doel van luxe kleding. Intussen lopen Beyonce en Lady Gaga ook weer met bont, zo meldt het blad.
Kortom, leerzame case study, niet alleen voor de inmiddels weer geluwde discussie over bont productie van Nederlands voedselafval maar ook voor andere bedrijfstakken zoals bloemen (design) of vleeskalveren (draagvlak).
The Economist: Adventures in the skin trade, 3.5.2014
1 opmerking:
Bedankt voor dit artikel. Erg leerzaam!
Een reactie posten