Oud vloertje in Venetie |
[Terzijde: vorige week werd me uitgelegd dat de duitse DLG veel van zijn geld verdient met dergelijke tentoonstellingen en daarmee een gat vult dat de Duitse overheid rond innovatie laat liggen; de concurrentiepositie van deze tentoonstellingen is afgelopen jaren sterk verbeterd ten opzichte van de Parijse Salon d' Agriculture omdat het zwaartepunt van de verkoop van machines naar het oosten van Europa is verschoven]
De belangstelling van Koolhaas is niet zo vreemd: zijn bureau OMA (dat is te zeggen diens onderzoeksafdeling AMO) zette 10 wereldtrends op een rijtje. Op 3: Wie melkt de koe?. Ofwel nu steeds meer mensen in de stad willen wonen, wordt het duidelijk dat het achtergelaten platteland snel verandert. Er vinden verstrekkende volksverhuizingen plaats: van Polen naar Nederland, van Azeri en Mongolen naar Rusland. Geillustreerd met een foto met een Indier in een melkstal die op mijn verjaardag op de cover van de International Herald Tribune verscheen met als kop "In Italian heartland, Indians keep the cheese coming". Hier lijken me kansen liggen om de landbouw en creatieve industrie via OMA verder aan elkaar te koppelen.
En in dezelfde regio speelt wereldtrend 6: reisorganisatie TUI die een compleet Toscaans dorp opkoopt om het voor 250 miljoen te verbouwen tot een "echt" Toscaans dorp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten