vrijdag 25 maart 2011

reputatiemanagement

Gisteren was ik een dagje in Brussel om als expert een bijdrage te leveren aan een nieuw EU onderzoeksproject, Solinsa, over innovatie via netwerken. Het begon al vroeg en dus nam ik de Thalys, zodat ik ook de Financial Times las.
Met een case studie over Wal*mart, ofwel hoe een ramp goed kan zijn voor je reputatie. Reputaties van bedrijven worden niet alleen gemaakt en gebroken door de tevredenheid van klanten. Sterk openbare gebeurtenissen, zoals nationale rampen, kunnen momenten zijn waarop een reputatie wordt gemaakt.
Walmart's reputatie was in de loop der tijd weggezakt, o.a. omdat het matig zou betalen, geen ziektekostenprogramma's voor werknemers bood, vakbondsonvriendelijk was en veel buurtsupers het loodje legden.
Orkaan Katrina werd een keerpunt: de onderneming bevoorraadde New Orleans en andere getroffen gebieden dagen eerder dan de overheid dat kon. Truckchaufeurs werden helden. Omdat de metereologen van de onderneming (sic!), die normaal voorspellen hoeveel bier en naar de supers moet, de orkaan ook zagen aankomen, wisten dat kopers dan vooral om kettingzagen,  generatoren en flessen water komen, en die goederen al op voorhand richting de getroffen gebieden stuurden. Hier kon Walmart wat doen met zijn kernvaardigheden: weten wat consumenten nodig hebben, en dat met goede logistiek ter plaatse krijgen. Dat kon men veel beter dan de overheid.

Geen opmerkingen: