Als nabrander van mijn Afrika notities, signaleer ik nog twee ontwikkelingen die in Zuidelijk Afrika veel verder zijn dan velen zich wellicht realiseren. De ene is het mobiele telefoongebruik. Dat ligt hoog en is geavanceerd, in sommige landen kun je er ook mee betalen en andere bankzaken doen.
In landen waar de afstanden groot zijn en de markten imperfect is het economisch belang van de mobiele telefoon niet snel te overschatten, zo blijkt uit diverse literatuur.
De andere is de supermarkt. Die rukt ook in ontwikkelingslanden op, zeker in steden van 20.000 inwoners en meer, waar er ook een middenklasse is. In Zambia, Botswana en Namibie zijn er twee leidende ketens: Shoprite en Spar. De eerste heeft een fraaie naam, de tweede een onzinnige maar vervult ons Nederlanders natuurlijk met trots: de Amsterdamse ondernemers die voor de oorlog de combinatie Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig (afgekort DE SPAR) oprichten zullen wel nooit vermoed hebben dat hun beeldmerk van de gestilleerde dennenboom (dat geen Zambiaan aan een spar koppelt) nu voor inwoners van Lusaka en Livingstone een symbool is van wat meer welvaart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten