Nog een nabrander op de blog van gisteren. Veel innovaties zijn schaalgrootte-gevoelig: ze zijn aantrekkelijker voor grotere bedrijven dan voor kleinere. De blog van gisteren bevatte een mooi voorbeeld - een zeer groot deel van het antibiotica-arm maken van een varkensbedrijf bestaat uit nadenken, overleg met dierenartsen, personeel opleiden, bestellingen doen van bedrijfskleding etc. Die kosten zijn bijna vast, dat wil zeggen niet erg afhankelijk van de bedrijfsgrootte. Je overlegt even makkelijk met de dierenarts over 1000 dieren dan over 500. Het kan zelfs wel zijn dat je op zo'n bedrijf wat meer opties hebt voor oplossingen. Zo kun je makkelijker arbeidsdeling toepassen en de ingewikkelde klusjes overlaten aan een personeelslid dat wat meer in zijn mars heeft.
Wie 80 euro per zeug per jaar weet te besparen, kan bij 500 dieren 40.000 per jaar investeren en bij 1000 dieren dus twee keer zoveel: 80.000. Als die besparing elk jaar terug komt mag je die bedragen zo met een factor 4 of 5 vermenigvuldigen. Waaruit dan blijkt hoeveel meer tijd zo'n groot bedrijf met zijn dierenarts rond de tafel kan gaan zitten voor een specifieke oplossing dan een klein bedrijf.
Kortom: groot is goed voor dergelijke innovaties, en zo bouwen grotere bedrijven hun voordelen uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten