Met ook leerzame economische passages. Zoals rond de plek van het CS: het sloot de stad af van de haven en dat werd doorgedrukt door Thorbecke in Den Haag. De stad had liever de landzijde. Niet dat de haven er uiteindelijk veel last van had, die vernieuwde zich naar het oosten en vooral het westen. En hoewel watertransport goedkoop bleef, werd landtransport relatief goedkoper. Wat dat betreft was de keuze van het stadsbestuur voor de zuidkant nog niet zo gek. Het komt alsnog goed, na 150 jaar.
Ook opvallend hoe de stad na de oorlog het economisch tij tegenhad: de belangrijke joodse stadsgenoten keerden niet terug uit de concentratiekampen, de traditionele industrie (metaal, textiel) verdween naar het buitenland en bovenal: Amsterdam was de aanvoerhaven vanuit de koloniën. Ook dat ging verloren. De industrie elders in het land (Rotterdamse petrochemie, Eindhoven) werd belangrijker. Amsterdam herpakte zich via cultuur en de (financiële) dienstverlening.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten