Ik reisde vandaag
uit Ancona via München naar huis, en dus las ik de Duitse kranten in het
sorteercentrum dat München airport is. De FAZ had een mooi verhaal over de
vleesloze frikadellen. Ook in de Frankfurter is het woord flexitarier (maximaal
2 dagen per week vlees) doorgedrongen. Daar zijn er in Duitsland 42 miljoen
van, tegen nog geen 8 miljoen vegetariërs. Worstproducent Rúgenwalder Múhle uit
Bad Zwischenahn (Neder Saksen) is sinds een aantal jaren marktleider. In 2014
staken ze een bedrag van minstens 10 miljoen (“een 2-cijferig miljoenen bedrag”)
in reclame voor het vleesvrije vlees dat zoveel mogelijk smaakt en een bite
heeft zoals vlees. Afgelopen boekjaar werd meer dan 12.000 ton
Fleischersatzprodukte aan de man of vrouw gebracht, een groei van 30 procent en
50 arbeidsplaatsen. Rugenwalder belevert nu 80% van de Duitse supermarkten.
Mooie illustratie van onze lezingen in Ancona over innovatieprocessen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten