Tien tips voor een goede vergadering:
- is een vergadering wel nodig? Aarzel niet een geplande vergadering met een te dunne of te routinematige agenda af te lassen
- Spreek vergaderdata tijdig af, zodat ook de belangrijkste mensen aanwezig zijn
- maak een strakke tijdsplanning en wacht niet op laatkomers, dan leren ze het snel af om te laat te komen (alsof ze belangrijk zijn)
- begin met het belangrijkste agendapunt, dat stimuleert op tijd komen en dan is iedereen nog scherp
- varieer de zitplaatsen om standaardgedrag te voorkomen
- zorg dat alle deelnemers elkaar kunnen aankijken, de ronde tafel is niet voor niets uitgevonden
- stem plaats, samenstelling en vorm van de vergadering af op de problemen die besproken moeten worden, niet iedereen hoeft overal bij te zijn
- maak geen notulen maar een besluitenlijs of lijst met actiepunten. dat is helderder en voorkomt vergaderingen over de notulen
- pauzeer tijdig, dat houdt iedereen fris
- ontneem slecht voorbereide deelnemers het woord
ontleend aan Management Team, 23.2.1996
Geen opmerkingen:
Een reactie posten