vrijdag 13 juni 2014

Lijstje: Hoera, de 2500ste op vrijdag de 13e

Dit is de 2500ste blogpost op deze site. Bijna dagelijks kreeg je (en zo'n 80 andere lezers per dag) een stukje onder ogen. Soms een reflectie op het (agrarisch) nieuws, en heel vaak een aantekening naar aanleiding van iets wat ik las, vroeger op een fiche (zo'n archiefkaartje) schreef voor eventueel gebruik en nu meteen maar noteer. Makkelijk overal terug te zoeken en de lezer heeft er misschien meteen wat aan. En door op te schrijven onthoud je ook makkelijker, zo is mijn ervaring.
Een enkele keer levert het een nuttige reactie op. Enfin, waar een ander elke avond de hond uit liet, liet ik 2500 keer mijn brein uit. In een soort faits divers stijl, ik begon mijn carriere ooit met het schrijven van zulke stukjes voor de achterpagina van de interne nieuwsbrief van het LEI. De specialisatie was toen nog niet zo ver doorgedrongen en dus was het een klusje voor jonge medewerkers.

Sinds mei 2006 loopt er een teller mee, en dat levert dus een lijstje op. Een lijstje dat ik nauwelijks begrijp. Veruit het meest gelezen stukje is Duur Tomatenzaad. Veel bijzonders staat er niet in. Een tijdje heb ik gedacht dat het aan de psychadelische afbeelding van de Copacabana (zie onder) lag, maar een experiment wees uit dat een andere blogpost met die afbeelding nauwelijks is geraadpleegd. Misschien wordt er veel op Tomatenzaad gegoogled (Tip: registreer Tomatenzaad.nl). Kunnen lezers een tipje van de sluier oplichten?
De nummer twee is beter verklaarbaar: het fungeerde de facto als onofficiele uitslagpagina van de polderhack in Eindhoven vorig jaar. En de nummer 3 zal wel belangstelling trekken vanwege de uitdagende titel en van Suriname-toeristen.
De daarop volgende posts hebben in ieder geval goede titels. Het stukje over de 80e jarige oorlog ontleend aan het artikel van Jo Swinnen werd door een invloedrijke lezer uit de top van EZ rondgewitterd, en scoorde binnen een paar dagen veel lezers. De nummer 10 lijkt me ook een goede Google-titel.
Kortom: wie blogt of columns schrijft moet vooral veel aandacht aan de titel besteden als je vindt dat je op Google gevonden moet worden en op hits beoordeeld wilt worden (wat weinig zegt over gelezen worden en invloed van je idee).
Enfin, dank aan de lezer voor het lezen en de reacties, en het feit dat er [op een enkele uitzondering na] niet is geklaagd over typefouten. Hier is de lijst, lees ze nog eens na:

14 jun. 2010,
1123
26 okt. 2013, 
272
236
14 mei 2007, 
235
29 aug. 2009, 
218
7 mei 2011, 
162
142
25 feb. 2011, 
130
125
123




123
Een reactie plaatsen