woensdag 5 december 2007

bio

Gisteren was er geen blog, want ik zat 's avonds in Dronten voor mijn laatste vergadering van de Raad van Commissarissen van de biologische afzetcooperatie Nautilus. Volgende week nemen we afscheid. Sinds 2000 zit er dan 7 jaar op, waarin we gedwongen zijn geweest de cooperatie om te bouwen van een aanbodgerichte club met de nodige interne belangentegenstellingen naar een marktgerichte telersvereniging van 40 leden, meest grotere groentetelers. Van marktmacht via bundeling naar marktkracht via kwaliteit en ook inidividuele markttoegang. In plaats van 1 verkoper maken zich weer 40 telers druk over de vraag: bij welke klant breng ik mijn product tot waarde. Dat lijkt niet efficient, maar is het wel bij een groot pakket van producten in kleine deelmarkten.

Op weg naar Dronten hoorde ik een CBL vertegenwoordiger op BNR vertellen dat er forse stijgingen zijn in de verkoop. Vooral door het bredere aanbod. Met de telers trok ik de conclusie dat toch ook de hogere prijzen (producten zijn schaars) een rol hebben gespeeld, als ook het aantrekken van de economie en het beeindigen van de prijzenoorlog in de supermarkt. Maar ook het volume lijkt gestegen want volgens CBL lopen de marktaandelen in AGF op tot 4 a 5%. Het is niet mijn verdienste, maar wel een mooi moment om op te stappen, na alle vervelende saneringsperikelen.

Geen opmerkingen: