woensdag 16 april 2008

Teltijd

Terwijl men bezig is op ons land de aardappelen te poten, buig ik me over de meitelling. Veel boeren (en hun adviseurs) zijn daar druk mee, en dat is verstandig want het levert de nodige subsidies op. Wat bij een econoom als mij wel wat vragen oproept: we krijgen dat onder andere omdat de graanprijzen begin jaren negentig verlaagd zijn, maar die zijn inmiddels sterk gestegen en uit de krant krijg ik de indruk dat het geld in Afrika aan consumentsubsidies voor de armsten of aan landbouwkundig onderzoek aldaar wellicht beter besteed zou zijn. We zullen er nog eens aan denken als het geld op de bankrekening staat.
Voor het zover is moet het formulier weer foutloos ingevuld. In ons geval van nevenbedrijf is dat niet zo simpel, de meitelling gaat nog steeds erg uit van het klassieke beeld van een landbouwbedrijf: een boerderij met grond met daarbij een of twee gezinnen die daar op werken. Wie een modernere vorm heeft (bv. in maatschap maar als nevenbedrijf) met een huis in het dorp en loonwerk voor de uitvoerende arbeid, vraagt zich regelmatig af hoe (huiskavel) of waarom (leeftijd levenspartner) een vraag moet worden ingevuld - nog afgezien van het feit dat de overheid al lang weet hoe oud mijn levenspartner is. Je zou vermoeden dat statistici en onderzoekers juist iets van deze moderne bedrijfsvormen zouden willen weten.
Zo kreeg ik ook een verkeerde kaart (van het postadres in het dorp, niet van de percelen), maar dat gaat een mevrouw van Directie Regelingen keurig herstellen.
Enfin, uiteindelijk lijkt het toch weer gelukt, voor de zekerheid gaat het nog maar even langs de accountant. Wat dan weer een probleem oplevert bij de invulling van de vraag over administratieve lasten: die gaat er vanuit dat of de ondernemer zelf of de adviseur er tijd aan besteed. In de praktijk zal het toch vaak beide zijn, vermoed ik.
Al met al is het voor de overheid niet simpel de administratieve lasten naar beneden te krijgen met de toenemende verscheidenheid in de maatschappij. Als onderzoekers wisten we dat overigens al want ook bij ons is het lastig de perfecte enquete te maken.

Geen opmerkingen: