vrijdag 9 januari 2015

Digitale eigendomsrechten

Al geruime tijd lag het handboek over de economie van eigendomsrechten op mijn bureau. Ik blogde er voorgaande jaren al over (zoek op Colombatto). Eindelijk las ik in de kerstvakantie het boek uit met wat nuttige papers over eigendomsrechten in het digitale tijdperk.
Isaac en Park bespreken de rol van patenten versus free and open development in software [FOSS]. Ze laten zien hoe economen worstelen met het verklaren van freeware: waarom zouden programmeurs software maken zonder het eigendomsrecht te claimen (omdat het geen werk maar vrije tijd is, omdat hun eigen prestatie nuttiger wordt als ze daar wat van anderen aan kunnen toevoegen, omdat ze zo hun vak bijhouden, omdat ze zo laten zien dat ze aantrekkelijke werknemers zijn ??). En nog moeilijker te verklaren: waarom doen grote bedrijven als IBM daar aan mee? Om patent thickets (een bundel samenhangende, overlappende patenten) te voorkomen of omzeilen, omdat klanten of schaarse werknemers het willen, om strategische redenen?
Uit eigen ervaring zou ik kunnen toevoegen:  om klanten duidelijk te maken dat het hold-up probleem (men maakt zich afhankelijk van dat ene bedrijf) minder groot is dan bij een patent of eigendomsrecht. Het Isaac en Park paper is van 2004, dus dat zal inmiddels ook de literatuur wel gehaald hebben. Hou me aanbevolen voor suggesties.

Geen opmerkingen: