woensdag 24 oktober 2007

anti-schaalvergroting

Schaalvergroting door nieuwvestiging van grote veehouderijbedrijven in het buitengebied roept hier en daar weerstanden op. Meestal gaat het in rapportages in de krant dan om buitenstaanders die tegen zijn, soms omdat ze tegen grootschalige veehouderij zijn (NOPE, Not On Planet Earth) , meestal uit een NIMBY (not in my backyard) overweging. Bij dat laatste speelt vaak ook de daling van onroerend goedwaardes mee.

Iemand wees me er op dat hij in de Mid West van de VS [waar het probleem ook speelt] van een boer had geleerd dat plannen tot grootschalige nieuwvestiging niet alleen buitenstaanders van de sector activeert. Ook binnen de landbouw zijn er bij boeren twee argumenten tegen grote nieuwvestigingen. Allereerst, hoe leg ik mijn omgeving uit dat ik met mijn eigen bedrijf niet even hard kan groeien (ik niet even succesvol ben) als de bedrijven die wel uitbreiden (en mijn concurrent zijn, wat impliceert dat ik op termijn afbouw). En daarnaast ook hier: wat doet zo'n nieuwvestiging met de waarde van mijn eigen onroerend goed, daar verlies ik mogelijk een optie tot uitbreiding of een optie tot omvorming tot een dure burgerwoning, dus ik verlies waarde. Economen zien al een markt om dat soort schades te verrekenen en andere arrangementen waarmee mensen zich organiseren om verlies en winst te delen.
Op de foto landbouw in Australie van een andere schaal

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Krijn, Wat een ontzagwekkend aantal stukjes. En ook nog op niveau! Waar haal je de energie vandaan.
Ik kwam hier heel toevallig omdat ik iets zocht over de structuur van de landbouwbedrijven in australie. Misschien kun je me daar mee helpen??
Ineke Couwenberg

krijn j. poppe zei

Hallo Ineke

Dank je wel voor de positieve feedback. Dat houdt de moed erin.
Probeer het even bij het Australische LEI, dat heet Abare [www.abareconomics.com].
Er is in 2006 een aardig boekje gemaakt door ABARE en het NieuwZeelandse MAF ter gelegenheid van de IAAE Conferentie in Brisbane: Agricultural Economies of Australia & New Zealand. Wellicht is dat ergens te pakken te krijgen. Zoek ook even op deze blog op het woord Australie, dan krijg je mogelijk meer dan hier en daar een fotootje
Krijn