zaterdag 27 oktober 2007

GMOs

De EU bereidt nieuwe maatregelen voor om het gebruik van bestrijdingsmiddelen aan banden te leggen, ook al gaat men niet meer zo ver dat je 10 meter uit de waterkant moet blijven, zo lees ik in de pers.

Een mogelijkheid om het bestrijdingsmiddelengebruik via GMOs (genetisch gemanipuleerde organismen) te beperken wordt niet overwogen zo vermoed ik. Ik zat gisteren bij de OECD in Parijs voor een stuurgroep vergadering van EuroChoices en toen kwam het onder de koffie ook even ter sprake. Overigens begon de vergadering met een in brand vliegend verlichtingsarmatuur, dat het verlaagde plafond in brand zette; zodat ik kan claimen het Chateau (ooit gebouwd als jachtslot van de Rothschilds bij het Bois de Boulogne) van brand te hebben gered. Overigens detoneren die verlaagde plafonds toch, dus dat zou geen verlies zijn.
Efin, iemand suggereerde dat de kosten per ha van zaaizaad en bestrijdingsmiddelen in Europa oplopen en in de Verenigde Staten en Azie zouden dalen, of in ieder geval minder stijgen. Kan iemand dat voor een paar gewassen eens nagaan (en rekening houden met gewijzigde wisselkoersen)? Lijkt me in het kader van de concurrentiepositie toch een interesante grafiek.


Op de foto extensieve australische veehouderij.

Geen opmerkingen: