donderdag 20 september 2007

NS: nu ook slechte grafieken


Onlangs reisde ik met de NS naar Schiphol. In de trein hing ook de grafiek hiernaast: de spoorwegen doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en proberen de op zich al duurzame vorm van reizen noch duurzamer te maken. Dat is mooi.

Wat niet mooi is, is de grafiek. Ik moest er althans een poosje op staren. De ontwerper (die vermoedelijk niet bij de NS zit, maar dit vanuit een design studio voor meerdere ondernemingen doet), geeft niet de duurzaamheid weer met de pijlen, maar de onduurzaamheid: hoe langer de pijl, hoe minder duurzaam. Als lezer moet je dus bedenken dat hier geldt 'hoe minder hoe beter, less is more'. Contra-inductief.

De ontwerper had dat ook door, dus is vervolgens maar eerst de woorden "schoon" en "vervuilend" en daarna kleuren gaan toevoegen, groen voor goed, rood voor slecht. Trekt de aandacht en niets tegen, maar versterkt het raadselachtige (waarom is de grootste pijl rood?; zijn schoon en vervuilend aparte staven of duiden ze op de meest nabijgelegen staaf of zijn ze de as van de grafiek?). Beter was het geweest het basisprobleem aan te pakken: of noem de grafiek "Onduurzaamheid / Vervuiling" of definieer de grootste staaf als de beste. Vervolgens zijn de pijlen ook nog geletterd van A tot G, en wijst een andere pijl met ook een A er op, naar pijl A om aan te geven dat de NS in die groep zit. Volgens mij zijn die letters zinloos, en de NS pijl ook.


Less is more

Wat ik hier had willen zien is toepassing van het ontwerp principe "less is more": een grafiek met 7 staven (liefst van links naar rechts steeds hoger wijzend), waarbij links de kleinste rode staaf wijst op slechte prestaties (schaal o-7) en rechts de hoogste groene staaf wijst op goede prestaties met boven of in die pijl het NS-logo. Eventueel de eerste 6 staven met een kleur gemengd met 30% wit en alleen de betreffende NS pijl 100% kleur. En liefst ook een paar benchmark bedrijven in de grafiek, zoals Deutsche Bahn of TNT.

Enfin, gelukkig reed de trein wel op tijd.

Geen opmerkingen: