dinsdag 28 augustus 2007

lijstje: beleidsparadigma's voor de landbouw

De lopende, wereldwijde discussies over de relatie tussen landbouw en overheidsbeleid kent vier met elkaar concurrerende beleidsparadigma's, zo stelden William Coleman, Wyn Grant en Tim Josling in hun boek Agriculture in the New Global Economy (Edward Elgar, 2004):

  1. een afhankelijkheids paradigma (dependent paradigm): landbouw is een breekbare bedrijfstak, die beschermd moet worden van buitenlandse concurrentie, ook om zelfvoorziening van voedsel te garanderen.

  2. een concurrentie paradigma (competitive paradigm): landbouw kan de concurrentie wel aan en handelsvrijheid moet bevorderd

  3. een multifunctionaliteits paradigma (multifunctionality paradigm): landbouw is er om publieke goederen zoals landschap, en milieubeheer te produceren, naast voedsel

  4. een wereldwijd productie paradigm (globalized production paradigm): landbouw is een onderdeel van een productieketen (supply chain) die internationaal van karakter zijn.

Persoonlijk lijkt me het vierde het meest recht doen aan de werkelijkheid en economisch ook de meest welvaartsgenererende (wat niet wegneemt dat er soms locaal ook goederen uit het derde paradigma te produceren zijn). Maar er zijn anderen die andere keuzes voorstaan.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste heer Poppe,
de paradigmadiscussie is er een die mij ook al langer bezig houd. Jan Huijgen maakte er een keer een leuk plaatje van wat ik met alle liefde opstuur. Verder wilde ik u bij deze gelegenheid ook even danken voor deze Blog; ik geniet van de brede kijk, de gezonde reality check en de liefde voor het vak van landbouw econoom met vleugjes filosofie. Dank.

krijn j. poppe zei

Beste Maarten,

Hartelijk dank voor je reactie en lovende woorden. Het is leuk om te doen, zo'n blog schrijven (en een handig elektronisch aantekenboek)maar het is nog leuker als er ook tevreden lezers zijn, en fantastisch als men ook nog reageert.
Ik ben wel benieuwd naar dat plaatje van Jan H. Misschien dat ik het ooit gezien heb, maar ik kan het me zo niet herinneren. Als de techniek het toelaat kun je het hier rustig uploaden dan kunnen anderen ook meegenieten. En anders is het welkom op kjpoppe@hccnet.nl
Bij voorbaat dank,

Krijn