maandag 20 augustus 2007

Karl Marx

Vorige week was ik dus in Duitsland, vandaar dat ik de Frankfurter Allgemeine (zie de vorige blogs) las. Ik was al verschillende keren over de rondweg van Berlijn gereden en daar met een bord geattendeerd op het Freilicht museum in Altranft, reden om er nu maar eens heen te rijden.
Het is simpel te vinden: je rijdt bij Amsterdam of Amersfoort de A1 op en die brengt je min of meer rechtdoor op de oostelijke rondweg van Berlijn. Na dat bord neem je de afslag en draai je de regionale weg op, en na pakweg 60 km ga je bij weer een bord rechtsaf en je bent er. Waarmee ik niet wil suggereren dat het een reis waard is. Maar wel een omweg.
Het plaatsje bevat een aantal aardige gebouwen die in een openlucht museum zouden kunnen en het slot met het echte museum heeft een aantal stijlkamers en een expositie over het verleden van de streek. Daarin domineert de boerderijbouw. Ik had wat meer over de geschiedenis van dit poldergebied verwacht - daar leerde ik uit een boek van David Blackbourn meer van. Ik blogde er dit voorjaar al eens over: De landbouw verandert: natuur in de Oderbruch.
En de Nederlander zoekt natuurlijk naar wat informatie over de Wende in deze regio, maar op het vlak van de Ostalgie komt het museum niet veel verder dan het vermelden van de val van de muur in 1989 in een tijdschaal, als ook het vertrek van de 'GUS-armee' een jaar of vier later. Hier ligt nog een markt, maar het zal nog wel gevoelig liggen.
Wel zijn er alleraardigste filmpjes uit de vorige eeuw, waaronder ook over de landbouw ten tijde van de DDR. Eentje daarvan bevat een fraaie tekst die de economische systemen in perspectief plaatst: de commentator meldt dat waar de West-Duitse boeren deden wat de Brusselse subsidies hen opdroegen, de Oost-Duitse deden wat het "Plan" voorschreef.
Het herinnerde me aan al die oost-europeanen die begin jaren 90 naar Den Haag kwamen om de liberale landbouweconomie van het kapitalistisch systeem uitgelegd te krijgen en na afloop moeilijk kijkend vertrokken.

Voor wie graag op internet informatie op zoekt en dat denkt te kunnen: waar is de foto gemaakt en hoe heette die plaats in DDR tijden?

Geen opmerkingen: