zaterdag 25 augustus 2007

Bomen over Plantarium

We fietsten vandaag even naar de Plantarium in Boskoop, de vakbeurs van de boomkwekerij. Mede gelokt door de gratis toegang voor lezers van Groei & Bloei die op de laatste dag ook tegen vriendelijke prijzen plantjes mogen kopen op de beurs, dan is dat ook weer opgeruimd.

Stands uit verschillende landen, ook de boomkwekerij is een internationale business. Zelfs de Duitse Baumschule lijken de Friedhofgartenbau achter zich gelaten te hebben. Een aantal Italiaanse en Spaanse exposanten hadden prachtige oude geknotte olijfbomen in de aanbieding. Zet ze in je voortuin, kiezels eronder en je hebt een klimaatbestendige, onderhoudsarme tuin. Lijkt me een trend. Ik las in het beursblad dat de topman van de Rabo de beurs heeft geopend en de sector een gouden toekomst heeft voorspeld (krediet geen probleem lijkt me), want in het kader van de bestrijding van de CO2 is de aanplant van bomen helemaal booming. En we gaan in de tuin zitten in plaats van reizen denk ik er dan maar even bij. Onder de olijf. In de olie met een mediterraan wijntje.
Dat mode belangrijk is in de business zie je ook bij de stands van toeleveranciers. Er zijn gespecialiseerde bloemenfotografen voor de catalogi en folders. En verpakkingsontwerpers. Dit is een creative industry.

Bewegwijzering

Creatief lijkt ook de bewegwijzering op het betrokken industrieterrein van Boskoop , dat op het grondgebied van Hazerswoude ligt. Het is ooit door de ruimtelijke ordeningsdiscussies heen geloosd als ICT-terrein toen dat in de mode was, maar het lijkt me vooral een logistiek centrum (ik weet het, logistiek drijft op ICT). De straatnamen heten naar buurlanden (Denemarkenstraat etc.) en dat leek me nu niet zo creatief voor een ICT terrein, maar het voordeel werd me duidelijk: de kavelnummers / huisnummers staan op bordjes met de betrokken vlag. Je wordt dus steeds bevestigd dat je in de gezochte straat zit (of niet). Op de terugweg fietsten we door de 150 jaar oude Zuidplaspolder langs de 6e tochtweg (er is ook een 7e maar die weet bijna niemand te vinden), de 5e, de 4e etc. Lijkt ook niet creatief maar heeft het grote voordeel van de Amerikaanse steden dat het aangeeft welke richting je opmoet. Daartegen afgezet zijn die landennamen geen vooruitgang.
Een reactie plaatsen