dinsdag 28 augustus 2007

mobiliteit toch een issue?

Van de week suggereerde ik hier dat weinig mensen zich nog druk maken over het probleem van de (ontbrekende) mobiliteit in Nederland, maar dat had ik misschien toch mis. Ik begrijp dat de Telegraaf er een aantal ochtenden zijn chocoladeletters op de voorpagina aan besteedt.

Het toppunt lijkt me dat nu ook de benzinepomphouders zich er mee gaan bemoeien: ze zeggen schade te hebben van de files en willen dat van de overheid vergoed zien. Gekker moet het niet worden, ik zie bij files altijd veel mensen afslaan voor koffie en ijs (en om langs het tankstation heen te sluipen en zo wat autos in te halen). En door de files wordt er meer benzine verbruikt, en dus verkocht.

Maar, zo legde een meneer van de belangenlobby Beta op BNR uit: niet bij de pompstations langs de weg. Er komen per uur minder mensen langs, en de mensen die laat zijn door de file tanken later elders (ik dacht nog dat de mensen tankten als de bezinemeter op rood staat), maar bovenal: kopen geen koffie en broodjes worst want ze willen tijd inhalen.

En hier zien we het onverwachte effect van de ontwikkeling van het tankstation: eerst deden ze je tank vol met benzine, toen mocht je het zelf doen want dat was goedkoper, vervolgens gingen ze er snoep en broodjes en later nog veel meer bij verkopen, en nu moeten ze het hebben van de winkel en cafetaria-omzet en mag je er als je dat wilt ook nog benzine bij nemen. En zulke winkels hebben last van files, zelfs zoveel dat dat beetje extra benzine bij de collega om de hoek de branchevereniging er niet van weerhoudt schadevergoeding te gaan eisen.

Interessant mechanisme voor iedereen die geinteresseerd is in terugkoppelingsmechanismes in ons maatschappelijk systeem en de transities daarin. Ik hoop dat het in de modellen voor mobiliteitsscenarios zit.
De foto toont wat verkeersstromen in Portland, OR.

Geen opmerkingen: