dinsdag 25 maart 2014

Poolse retail

Zoals in wel meer landen is er in Polen een strijd in de retail tussen de discounters (Biedronka, Aldi, Netto, Lidl) en de wat luxere hypermarkten (Tesco, Carrefour, Metro). De eerste groep is aan de winnende hand en Biedronka is de grootste zo begreep ik uit een artikeltje in The Economist van 1 maart.
Eerlijk gezegd kende ik Biedronka niet, maar het levert 65% van de omzet van Pingo Doce. Ook die kende ik niet, het is een Portugese groep. Die blijkt voor een deel eigendom van Ahold en voor de helft van Jerónimo Martins, een naam die ik onlangs tegenkwam in ander verband.
Dit familiebedrijf uit 1792 was uitgegroeid in Portugal en besloot in de jaren 90 naar Brazilie en Polen te trekken. Brazilie mislukte, ondanks de gemeenschappelijke taal: teveel een andere cultuur, te groot. Polen werd een onverwachts succes, mede omdat de Poolse overheid vaak niet op de hypermarkten zat te wachten (bang dat de dorpen, stadjes en winkelstraten leeg zouden lopen) en omdat er een grote markt is voor discounters bij mensen die tegen het eind van de maand moeilijk rond kunnen komen. En dus voor discount in de eigen buurt in zijn.

Geen opmerkingen: