donderdag 20 maart 2014

Mijn boerendata

Ik loop al een tijdje met het idee rond dat de eigendom van data een issue wordt. Boeren zijn niet anders dan consumenten op Facebook en geven  hun data soms makkelijk af. En de grotere ondernemingen hebben een big-data strategie waarbij ze veel gegevens verzamelen om er informatie uit te halen. Dat is goed als dat de dienstverlening aan boeren verbetert of consumenten informatie over het product leveren dat de aankoop bevordert.
Het wordt bedenkelijker als die agri-ondernemingen die data afschermen voor verder gebruik door anderen, waarmee hergebruik geblokkeerd wordt. Dat gaat tegen open data en open innovatie in. Dan komen de voordelen vooral bij de agri-business: boeren worden zo gebonden aan bepaalde ondernemingen dat switchen van afnemer of leverancier lastiger wordt.
En vandaar dat wij met de EU werken aan systemen om dat dataverkeer open te houden, zodat ook app-bouwers er hun advies-apps op kunnen laten draaien.

Hoe erg dit issue is, weet ik niet. De Wall Street Journal had onlangs wel een artikel waarin ze  Amerikaanse boeren ten tonele voerden die vonden dat de grote jongens als John Deere en Monsanto zoveel real-time informatie uit de combines haalden dat ze voordelen op de termijnmarkt zouden realiseren die ten koste zou gaan van de prijsvorming voor boeren.

Enfin, voor Nederland ben ik (voor ons EU project om het probleem te problematiseren, zo begint onderzoek) begonnen wat voorbeelden te verzamelen. Ik zal ze hier delen want ik hou me aanbevolen voor uw mailtjes met andere voorbeelden.
Hierbij een citaat uit de voorwaarden van een accountantsbureau die een klant wordt geacht te tekenen:
"Wij hebben begrepen dat het verwachte gebruik en de verspreiding van de door ons samengestelde informatie beperkt blijft tot uzelf en uw bankrelatie. Belangrijke wijzigingen in het gebruik of de verspreiding van de jaarrekening zullen door u aan ons worden gemeld. Het is niet toegestaan de samengestelde jaarrekening zonder onze toestemming openbaar te maken".

Voor de goede orde: hier gebeurt niets verkeerds, het accountantsbureau stopt zijn kennis in de jaarrekening en heeft vermoedelijk dus een intellectueel eigendom, net als The Beatles op hun liedjes. Alleen is het de boer nu wel verboden om de jaarrekening te delen met de belastingdienst (dat zal wel niet de bedoeling zijn), de kamer van koophandel (idem), de studiegroep onderleiding van de DLV, een risk-management bureau (beide misschien deels concurrenten van de accountant), het LEI, of de melkfabriek (om te laten zien hoe duurzaam mijn productie is met lage inputs van mineralen).

Op een bijeenkomst van accountants heb ik vorig jaar al eens voorgesteld om 100 euro meer te betalen om een elektronische versie in XBRL van de jaarrekening te krijgen, die ik dan naar hartelust voor ander nuttig gebruik aan zou kunnen wenden. Misschien moeten boeren zich eerst gaan organiseren om handelsvoorwaarden over data uit te onderhandelen.

Ik zie je voorbeelden of mening tegemoet.

Geen opmerkingen: