dinsdag 13 juli 2010

innoveren

Uitvinden is simpel, innoveren is lastig. Wordt nog al eens ontkend door de sponsors van nieuwe technologie maar er is veel bewijs dat de meeste problemen organisatieproblemen zijn.
Dean Kamen, uitvinder van o.a. de Segway scooter (dat ding waar je op kunt staan) zegt er over: "Technology is easy to develop. Developing a new attitude, moving the culture from one mental model to another, that's the difficult part. You give people a solution to a problem and the great irony to me is that even though they are unhappy, they have high inertia. People don't like change. The reason it takes technology 15 or 20 years to come in is because 15 years is the time it takes a kid who saw it when he was young to become a functioning adult".
Of dat de echte reden is vraag ik me af (aanpassen van systemen kost gewoon tijd), maar Kamen heeft een punt als hij uitlegt dat een achtjarig kind nu internet even normaal vind als (wij) een toilet: het is er altijd geweest. Die kinderen hebben evenveel fascinatie voor het web dan wij voor de w.c. Niet dus, je gebruikt het gewoon.
Of zoals we soms in de wetenschap zeggen: de vooruitgang gaat van begrafenis naar begrafenis, oude opvattingen moeten letterlijk uitsterven.

Mr. Segway's difficult path in: The Economist Technology Quarterly 12.6.2010

Geen opmerkingen: