vrijdag 31 juli 2015

Van Grieken - 1

Afgelopen week las ik met veel plezier Harry van Grieken's Familiebedrijf als bouwsteen wereldconcern. Een interessant boek - deel 1 uit de trilogie met het levensverhaal en levenslessen van deze derde generatie directeur van het familiebedrijf Van Grieken Melk.
Voor wie niet thuis is in de (Zuidhollandse) melkgeschiedenis:. Het Haags/Rijswijkse Van Grieken fuseerde als een van de laatst overgebleven particuliere zuivelbedrijven met het Wassenaarse Menken in Menken van Grieken en ging daarna op in het coöperatieve CampinaMelkunie.
In dit eerste deel van de trilogie vallen we wat plompverloren binnen in de integratieprocessen van Menken en Van Grieken en bespreekt de auteur openhartig de niet altijd even makkelijke verhouding met de van Menken afkomstige directeur. Ook over coöperatieve fusies valt uit dit boek wat te leren, want Harry van Grieken bespreekt ook nog de vorming van Friesland-Campina. Zo lezen we waarom Theo Spierings geen CEO van RFC werd en hoe wel van Fonterra. Voor geïnteresseerden in de zuivelgeschiedenis van dit land dus een interessant boek. Harm Schelhaas schreef het voorwoord.

Goed dat het is opgeschreven. Ik begreep uit het boek dat Mark Rutte de naam Van Grieken zeer lange tijd alleen kende als autogarage (omdat een familielid in die business zat). Waar juist de innovatieve zuivelonderneming het waard is nog lange tijd herinnerd te worden. Uit die anekdote mag je al afleiden dat de auteur meer te vertellen heeft en ook de familie bespreekt.
Zo beschrijft Van Grieken ook zijn activiteiten na de zuivel, o.a. in de reisbranche. Kortstondig als directeur van de ANVR maar even zo krijgen we een inkijkje in de vele reizen van de auteur en zijn echtgenote. Interessant als je zoals ik ook veel van dergelijke reizen maakt. Ook familie, religie en de visie op Europa en andere onderwerpen komen uitgebreid aan de orde, waarmee het ook echte memoires met levensverhaal en levenslessen zijn geworden. Interessant, maar mogelijk ben ik beïnvloed omdat ik Harry van Grieken af en toe ontmoet aan de landbouwtafel van de nieuwe literaire sociëteit. Een mede door mij voor deze tafel georganiseerde excursie naar Wageningen haalde inclusief sheets ook het boek.
Het boek is vlot geschreven. Hier en daar heeft de corrector of Word een typefout niet opgemerkt, maar dat is een kleinigheid. Het is aantrekkelijk uitgegeven, mooi papier, goed opgemaakt, het boek ligt lekker in de hand. Het meest wonderlijke is wellicht de indeling. Dit eerste boek begint in 1989 en loopt tot 2015. En begint dus met hoofdstuk V. Morgen verschijnt deel 2, dat de periode daarvoor beschrijft. En deel 3 komt daarna en vertelt over het begin van de innovatie zuivelonderneming Van Grieken. die in 1899 in de Schilderswijk begon. De achtergrond van deze publicatie-strategie, zo legt de auteur aan het eind van het eerste deel uit, is een commerciële. We moeten nieuwsgierig worden naar wat er aan dit deel vooraf ging. Van Grieken melk was altijd al een onderneming die met gerichte marketinginspanningen aan de weg timmerde. Zoals de machine waarmee mensen hun zelf gekochte glazen flessen in de supermarkt met melk konden vullen. Goed voor het milieu.  Mislukt omdat mensen het te omslachtig vonden en de hygiëne niet zonder problemen was - maar in de tijd van opkomend milieubewustzijn leverde het Menken van Grieken free publicity en goodwill op. Dat is marketing.

ISBN 9789082156720
Een reactie plaatsen