Allereerst werd en er een aantal restanten uit de filosofie (waar de economische wetenschap
begon) terzijde geschoven waar het ging om menselijk gedrag zoals sympathie en
morele overwegingen. De economische wetenschap werd materialistischer. De klassieken schoven ook het belang van institituties
terzijde (dat is in de 20ste eeuw weer gerepareerd ).
Dat ging gepaard met veel discussie over de homo economicus. Vooral het abstracte rationele
gedrag dat voor alle mensen zou gelden, had niet van iedereen de steun. Er was
een forse discussie over de invloed van ras, en het feit of de Ieren (die door
de Engelsen werd en gezien als drinkebroers, te gezellig en zelfs werkschuw) wel het gedrag van de
homo economicus vertoonden of –bij de juiste instituties- zouden kunnen
vertonen. De klassieke economen hadden het morele gelijk aan hun zijde, maar
dat maakte dat ze fel waren op de theoretische abstracte beschrijving van
gedrag.
Dat brengt ons ook bij
een forse correctie rond het etiket ‘dismal science’ die ik leerd e uit het paper van Peart en Levy uit het boek dat we hier de afgelopen
dagen bespraken. Vrijwel iedereen (ook ik) denkt dat deze kenschets van Carlyle
een karakterisering was van c.q. aanval op het idee van Maltus dat de bevolking
sneller groeit dan de voedselproductie, zodat de wereld gedoemd was om
eindeloos in armoede en honger te leven.
Dat was een goede
karakterisering geweest maar in werkelijkheid was het stuk van Carlyle een
ridiculisering van de opvattingen van J.S. Mill (en anderen) dat de menselijke
natuur niet afhankelijk is van ras. Carlyle was een voorstander van de
slavernij en wist die beweging met zijn boek “Het neger vraagstuk” nieuw leven
in geblazen. Het idee van de homo economicus die onafhankelijk was van ras, was
niet zijn beeld van de empirie. Peart en Levy geven in hun paper het citaat
weer waaruit overd uidelijk blijkt dat Carlyle economie van vraag en
aanbod op die wijze geen vrolijke wetenschap (“gay science”) maar een “dismal
science” vond - hij werd er niet vrolijker van dat economie geen onderscheid maakte naar ras.
Zie: Sandra Peart and David Levy: Post-Ricard an Economics 1830 – 1870
in: Warren Samuels, Jeff Biddle en John B Davis: The History of Economic Thought, 2003.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten