maandag 29 juli 2013

ondernemerschap

Over een maand mag ik een speech over ondernemerschap houden, en nu al komt The Economist me te hulp. De uitgave van 20 juli bespreekt een nieuw boek van Daniel Isenberg: Worthless, Impossible and Stupid. Hij heeft een Schumpeteriaanse blik, en zou denk ik niet iedere boer -zoals we tegenwoordig beleefdheidshalve doen - agrarisch ondernemer noemen. Voor hem is een ondernemer iemand die economische waarde ziet waar anderen niets in zien. Ze zien business kansen waar anderen doodlopende sporen zien. De titel van zijn boek slaat ongetwijfeld op hoe anderen aankijken tegen de ondernemersinitiatieven.
Ondernemers moeten volgens Isenberg beschikken over veel zelf-vertrouwen en een kracht om obstakels te overwinnen. Origineel hoeven de ideeen niet te zijn, soms kun je gewoon kopieren wat je elders (bv. in de VS) ziet.
Isenberg heeft ook nog wat advies voor beleidsmakers: richt je niet op clusters, verlaag de toetredingsbarierres en besef je dat er maar een grote drijfveer is voor ondernemers: geld, winst, rijk worden - als teken van succes. En realiseer je dat het tot verliezers leidt, want echte innovatie gaat niet met kleine stapjes en is disruptive.
Een reactie posten