vrijdag 19 juli 2013

Veranderingen in de finance industry

Het is tijd voor mooie zomeravonden met een boek en een glas wijn. The Economist van 13 juli besprak tal van business boeken. Zoals dat van Jonathan Macey, die zich in The Death of Corporate Reputation: How Integrety has been destroyed on Wall Street afvraagt hoe het komt dat het bij banken, rating bureaus en accountants (die banken gezond verklaarden) zo mis is gegaan. Deze hoogleraar van Yale stelt dat vroeger zo’n organisatie wel uitkeek. Ze moesten het hebben van hun reputatie en door die te verbinden aan de voorstellen van krediet-vragende partij kregen ze geld van mensen die dat we wilden zetten. Brachten ze de verkeerde producten aan de man dan gingen ze ten onder.
Dat laatste mechanisme lijkt om een of andere reden verloren gegaan. Macey ziet drie reden. Allereerst zien clienten steeds meer de bijdrage van de professional, in plaats van die van de achterliggende organisatie. Sommige professionals hebben een sterstatus gekregen die blijft als de achterliggende organisatie het laat af weten. Een tweede verandering is dat er steeds meer standaardproducten worden verkocht: waar een bankier eerder zijn reputatie gebruikte om een deal tot stand te brengen, zijn ze nu meer in de assemblage om een bepaald risico via een standaard product weg te diversificeren.
Mogelijk de belangrijkste verandering volgens Macey is echter dat overheden een aantal risico’s hebben overgenomen door hun wet- en regelgeving rond bv. auditing en rating. Met als gevolg een agency-issue.
Een reactie plaatsen