Ook qua
economische theorie zijn we de moslimwereld meer verschuldigd dan vaak erkend wordt.
Dat is althans de stelling van de Amerikaanse hoogleraar Hamid Hosseini in
hoofdstuk 3 van het boek dat ik afgelopen dagen besprak.
Door het bekende
verbod op rente (volgens sommigen: woekerrente) wordt nog wel eens vergeten
(ook door mij) dat de Koran en de geschriften van Mohammed zeer business
vriendelijk zijn en een liberale opvatting hebben over (niet al te veel)
overheidsinmenging. Winst en kapitaalsbezit zijn prima. Handel is een nobel
beroep, iets waar de christelijke kerk in de Middeleeuwen wel anders over dacht
(handel werd als een soort paria-activiteit aan de Joden overgelaten, en die
hebben dat geweten toen sommigen van hen door de specialisatie in dit
toegeschoven monopolie nogal rijk geworden waren).
Deze positieve
grondhouding in de Koran is in Marxistische zin niet vreemd als je beseft dat
de profeet Mohammed uit een business milieu in Mekka kwam, hij zat zelf in de
handel - ook nog toen hij tot hogere zaken werd geroepen.
Ook aardig om te
lezen is dat de Iraakse top-jurist Abu Jusuf in de 8e eeuw de Kalief
in Bagdad adviseerde dat de overheid zich niet met alles moest bemoeien en dat
het onderhoud aan de kleine kanalen die boeren gebruikten om water uit te halen
voor bevloeiing door de gebruikers kon en moest worden betaald. De overheid kon
zich wel beperken tot het hoofdwaterstelsel. Waaruit we dan kunnen afleiden dat
de Nederlandse opvattingen daarover heden ten dage nog in lijn zijn met die van
Abu Jusuf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten