We zijn beter in huzarenslaatjes dan kopieermachines, zo constateerde Roel Janssen gisteravond in de NRC column Lux. Dit naar aanleiding van de overname van Oce door het Japanse Canon en de verkoop door de Britten van Johma aan investeringsfonds Gilde (bekend van Bakker Bart en Heiploeg garnalen).
Naar de aard van de rubriek schrijft de financieel journalist en thrillerschrijver het een tikje ironisch op, maar het is de volle waarheid. Nog geen week geleden zat ik in een sessie ten kantore van consultancy Berenschot met mensen van o.a. Philips en ASML te praten over waar de overheid qua onderzoek in zou moeten blijven investeren, voor zover de overheid nog geld heeft. In onderzoek voor gezonde en duurzaam geproduceerde kant en klaar slaatjes (en andere flowers and food issues) dus - ik herhaal het nog maar eens.
En dan te bedenken dat Oce begon als de onderneming van Lodewijk van der Grinten, de apotheker die voor de heren Van den Bergh en Jurgens te Oss (de voorlopers van Unilever) een kleurstof ontwikkelde die margarine als copy van boter succesvol maakte. Later kwamen daar kleurstoffen voor de grafische industrie bij. En kopieermachines. Dat verhaal was bekend, maar dat Oce stond voor OC, Ohne Componenten, was voor mij nieuw. En ook dat Johma de onderneming was van Johan en Marie Schreur uit Losser, kampioen van de huzarensalade en wier bedrijf ooit door Heinz werd overgenomen. Welcome back.
Roel Janssen: Het huzarenstuk van de globalisering. Lux Column, NRC-Handelsblad 17-11.2009
Geen opmerkingen:
Een reactie posten