dinsdag 17 november 2009

onderzoek voor biologisch

Veel onderzoek is maar moeilijk aan een sector te koppelen: het gaat zowel over akkerbouw als melkvee, resultaten van marktonderzoek zijn zowel bruikbaar in de biologische landbouw als voor streekproducten etc. Dat geldt al helemaal als het om methodiekontwikkeling gaat. Er bestaat nu een keer geen economie voor de akkerbouw of economie voor de tuinbouw. Zelfs landbouweconomie is een verdacht vak: gedrag is in de regel universeel.
Dat neemt niet weg dat er veel onderzoek gebeurt voor en over biologische landbouw. De Tweede Kamer heeft dat zelfs ooit gequoteerd met een minimum percentage van 10% van het onderzoeksbudget. Dat heldere signaal is niet zonder gevaar: men krijgt er belang bij onderzoek toe te rekenen aan die sector, dan telt het lekker mee.
En in de tijd dat ik bij de biologische cooperatie Nautilus in de Raad van Commissarissen zat, had ik wel eens de indruk dat die quotering niet automatisch bijdroeg aan het oplossen van de grootste problemen die we toen hadden: die lagen in de markt, in logistiek en in de kennis van het goed laten functioneren van een cooperatie (en we waren niet de enige met dat probleem had ik de indruk), en dat is niet waar je als eerste aan denkt bij typisch biologisch onderzoek - dan denk je aan onkruid wieden op het ligbed.

Mooi dat mijn collega's van Wageningen UR en het Louis Bolk Instituut nu een zeer fraai boekje hebben gemaakt dat een goed inzicht geeft in het onderzoek over de biologische landbouw. Niet alleen voorbeeldig vorm gegeven maar ook een interessante inhoud. Het ligt lekker in de hand, met een zeker gewicht, dus je krijgt echt het idee dat het body heeft. Ik heb er ondanks mijn afbakeningsprobleem met plezier in zitten lezen en er het nodige van geleerd. Zorg dus dat je het te pakken krijgt.

W. Sukkel and M. Hommes (eds): Research on organic agriculture in the Netherlands, Wageningen, 2009

Geen opmerkingen: