woensdag 7 mei 2008

A27

Rijkswaterstaat doet zijn best de A27 open te houden. Nee, niet om de doorstroming gaande te houden door files te bestrijden, maar om het uitzicht open te houden. Want de A27 geeft als relatief jonge snelweg nog zicht op allerlei typisch Nederlandse landschappen.

Dat is natuurlijk niet simpel. Elke gemeente wil een bedrijventerrein voor de werkgelegenheid en de onroerendgoedbelasting en anders is er wel een projectontwikkelaar die grond koopt en de wethouder overtuigt. Zo'n bedrijventerrein is alleen concurrerend als het goed bereikbaar is en ook de bevolking wil geen extra vrachtauto's door de Dorpssstraat, ons Dorp. Dus komt het bedrijventerrein bij de afslag, langs de snelweg. Mooi geluidsscherm ook.

En zo verdwijnt het uitzicht. Moest je vroeger op de weg letten, stilstaand in de files willen we juist landschap zien. En dus maakt Rijkswaterstaat van de A27 een Panoramaroute. Op een specifieke website kun je aanhaken. Ik werd er op geattendeerd omdat we vanuit het Wageningse en het LEI meewerken aan dit idee (had je ook niet gedacht).
Een leuk plan vind ik de snelweg-stopplaatsen als uitvalsbasis. Als we dan toch nomaden worden dan is er behoefte aan plekken om elkaar te ontmoeten (afgelopen week zat ik ook al met mijn baas te overleggen in een wegrestaurant omdat ons dat in de agendas goed uitkwam) en wat is er dan mooier dan dat je ook een half uurtje het landschap in kunt lopen en tussen de lammetjes kunt dartelen of een streekkaasje kunt kopen. Boeren in de Vijfherenlanden of Eemland: opgelet, hier liggen kansen.

Ik heb nooit begrepen waarom er overal in Europa rond pleisterplaatsen zulke hoge hekken staan dat je zelfs lopend niet de weg af kunt, dat kan uitnodigender. Wat mij betreft kunnen de ANWB en de Hoge School voor de Kunsten alvast een nieuw pictogram voor de afslagen ontwerpen: naast mes&vork voor het restaurant en de benzinepomp voor het tankstation ook graag een pictogram voor een panoramisch plattelandswandelingetje, eventueel met boerderijbezoek.

Een reactie plaatsen