zaterdag 15 januari 2022

De achterkant van AI

 

Met de kerst was iemand zo aardig mij het boek Atlas of AI van Kate Crawford toe te sturen. Zij had het gerecenseerd voor managementboek.nl en vond het wel wat voor mij. Dat klopt, ik heb er van genoten. Het boek is nu eens geen jubelverhaal over artificial intelligence maar geeft een kritische beschouwing. Niet alleen of die technieken nu echt wel goed personen herkennen en emoties kunnen lezen bij een sollicitatiegesprek of de douane, maar ook de effecten in de mijnbouw, energiegebruik, arbeidsomstandigheden bij de platformbedrijven en distributiehallen en de machtsverhoudingen. Een political economy van de kunstmatige intelligentie dus. 

Die term Political economy of iets als Behind the scenes was me overigens duidelijker geweest dan die term Atlas in de titel. De auteur heeft ook wel een paar pagina's nodig om het uit te leggen en het kostte me even doorzetten voor ik er echt in was. Maar dan leest het ook als een trein en je hebt het uit voor je het weet want zelden las ik een boek met zoveel pagina's noten en dito literatuurlijst. Een boek dat hoognodig  kritische kanttekeningen zet bij het technologie-optimisme van AI en de oligopolie van bedrijven. 

Geen opmerkingen: