vrijdag 7 september 2012

geen bestuurders meer nodig

Nog even en de (vracht)auto-chauffeur is niet meer nodig, en hetzelfde zal dan wel gaan gelden voor de tractor. Optimistische experts schatten in dat de vol-automatische robot-auto over 8 jaar al te koop is. Er zijn er al een paar op de weg.
Naast gemak en tijdsbesparing (internetten onderweg)  moet het leiden tot minder verkeersdoden en minder files (de afstanden tussen auto's kunnen kleiner, auto's kunnen onderling de meest slimme routes afstemmen: als jullie de Brienenoordbrug nemen, neem ik de Beneluxtunnel, filemeldingen kunnen van de radio af).
Het aardigst van zulke ontwikkelingen is te speculeren over wat er dan gaat veranderen in hoe we ons organiseren. Neem de auto zelf: die bracht de buitenwijken.
The Economist deed dat in zijn Technology Quarterly van 1 september ("Look, no hands"). Een van de voordelen wordt dat de auto zichzelf kan parkeren: je stapt uit, en het ding rijdt door naar de parkeergarage tot je hem via je telefoon weer oproept. Dat brengt ook car-sharing (de auto als service) dichterbij, zo denkt men, omdat je dan niet alleen meer de kosten van het ding deelt, maar hij ook veel intensiever wordt gebruikt en je parkeerkosten verlaagt. Helemaal overtuigt ben ik niet, want dat is nu ook allemaal al zo.
Robot autos betekenen ook dat de oudere mens mobieler blijft. Natuurlijk gaat ook het design van de auto op den duur veranderen. De eerste auto's leken op de koets met de chauffeur op de bok. Dat was men zo gewend bij het paard, en de rijke eigenaren lieten zich rijden. Daarna kwam het huidige model. Maar dat stuur en dashboard kunnen straks veel minder prominent en vervangen worden door een computerscherm.
Op dezelfde wijze zou je een leuke analyse kunnen maken van wat de gevolgen worden van de bestuurdersloze tractor. Potentieel onderwerp voor een studentenscriptie. Stuur me een kopietje van het resultaat.

Geen opmerkingen: