zaterdag 22 september 2012

farm hopping en kees



De laatste BoerEnBusiness is al een tijdje uit. Bevatte een leuk onderzoek over verkoopstrategien van aardappeltelers, het 1800 ha grote maar biologische Erf B.V., en ik leerde de term Farm Hopping: een financieringsmodel bedacht door de Bulgaar Rossi Mitova, dat neerkomt op Farmville in het echt: koop als burger een schaap, verhandel de lammeren. Mooie blending van virtual reality en real life. Verder is de markt van kaasproducenten in beweging (lijkt met oog op 2015 een beetje op de hervorming in de suikermarkt: wegvallen van overheidssteun in de primaire sector leidt ook tot andere strategien in de food processing). Overigens zijn Spanje en Griekenland de 4e en 5e exportbestemming – let op de euro. Met ook de constatering dat er weinig innovatie in kaas is. Volgens sommigen was de laatste innovatie rond gezondheid al weer 15 jaar geleden, toen de light kaas werd geintroduceerd. Het bedrijf Keesmakers komt nu met Kees, waarin dierlijke vetten vervangen zijn door plantaardige – en het dus geen kaas of cheese meer mag heten. “Waar kaas stopt, kan kees beginnen”. Het wordt gemaakt in Polen, waar veel ervaring is met maken van kaas uit magere melk en plantaardig vet, en de rijping gebeurt in Nederland, dat daar weer goed in is. Mooi, zo’n internationale innovatie.
Een reactie posten