zondag 22 maart 2020

Boeren blijven / achter de dampalen

In 2017 publiceerden Jan van 't Zelfde, amateur fotograaf te Leiden, en Haro Hielkema bij WBooks (Waanders) het boek "Boer Blijven". Een mooi collectie van foto's van Van 't Zelfde. Naast de omgeving Leiden is Walcheren een van de favoriete fotolocaties zo heb ik de indruk. Op pagina 8-9 staat er een grote foto van een neef van me en dat zal we de reden zijn dat ik dit boek aantrof in het familiearchief dat meekwam uit Zeeland.
Verderop ook nog een rozet-raam uit de boerderij De Dankbare, waar een oma van me eind 19e eeuw geboren is. Leuk fotoboek om door te bladeren dus. Overigens ook voor wie geen connecties met die foto's heeft.
Ook uit de teksten in het boek valt nog wat te leren. Naast specifieke woorden (het klinket in de mendeuren) leerde ik ook dat de Noordoostpolder een specifieke gezagswijze kent: (Niet) verder dan de dampalen kijken. Een korte zoektocht op internet bevestigt dat dit inderdaad geen standaard Nederlandse uitdrukking is. Ook Emmeloord.info beschrijft hem als typisch voor de NOP. Volgens Hielkema in Boer Blijven zou het staan voor verder kijken dan je eigen belang. Volgens Emmeloord.info betekent het verder kijken dan je eigen erf, je eigen belangen. De twee voorbeelden die die site geeft betreffen citaten van wethouders die het gebruiken om aan te geven dat ze altijd de behoefte hadden of hebben meegekregen om iets buiten het bedrijf te doen.
Wat de nuance ook precies is, de gezagswijze verdient navolging in de rest van Nederland.

Geen opmerkingen: