zaterdag 27 mei 2017

Laser-levelled

Het is 50 jaar Summer of Love in San Francisco, maar dat ging langs me heen - ik vloog Sacramento - Los Angelos gisteren. Na een interessant bezoek aan UC Davis. We spraken er ook boeren over administratieve rompslomp. Wie daar in Nederland over klaagt moet naar Californië, daar kunnen ze met een 'groene' bevolking, watertekorten en bestrijdingsmiddelenproblemen, nog los van de immigratiepapierwinkel, ook wat van. En de computer moet er zo te zien nog uitgevonden worden. Helemaal waar is dat niet, een van de boeren gebruikte AgStar als software, maar veel gaat toch op papier.
Ik was niet eerder in de Central Valley, maar het is een uitermate vlak gebied. En nog vlakker gemaakt vertelde mijn gastheer: de meest percelen zijn laser-levelled zoals ze dat noemen. Makkelijker voor beregenen of bevloeien van rijst of luzerne.
Het was er met 37 graden eerder in de week ook warm. Maar warmte en droogtes hebben ze daar al anderhalve eeuw, dus dat wordt niet door iedereen als een voorbode van klimaatsverandering gezien, zo werd me wel duidelijk.  Verder zet men zijn kaarten op robotisering want er ontstaat een arbeidsprobleem. Niet zozeer door Trump en de muur, de Mexicanen komen sinds de crisis al minder naar het noorden.
Enfin, een interessante trip. Reden voor weer eens een luistertip, ook al is die niet uit de Summer of Love. Ik moest in een Uber ineens aan Middle of the Road denken: Sacramento, een nummer 1 uit 1972

Geen opmerkingen: