vrijdag 13 mei 2016

Spaanse cijfers

Gisteren was ik in Madrid voor een inleiding en sprak er een burgemeester van een kleiner dorp in La Mancha. Duidelijk een bijbaan van deze geleerde. We hadden het over het GLB, mede n.a.v. een inleiding van prof. Lamo de Espinosa over Koning Carlos III die in de 18e eeuw de Spaanse landbouw naar grote hoogte bracht door institutionele hervormingen, investeringen in infrastructuur en vormen van 1 Spaanse markt.
Hij vertelde me hoe vertekend de cijfers zijn over omvang van boerderijen: zijn dorp kent veel oudere boeren voor wie de inkomenstoeslag een leuk bedrag is voor de oude dag. Maar ze zijn te oud voor het boerenwerk. De facto vindt de hele teelt dus plaats door de 3 loonwerkers / service companies in de regio. Die hebben in feite bedrijven van veel honderden ha. Mijn informant beklaagde zich er over dat die jonge boeren die zo'n bedrijf starten dus geen steun krijgen. En dat er door de steunregels aan jonge boeren wel andere jongere mensen zijn die zich vestigen als jonge boer maar eveneens alle werk uitbesteden. Zoals ik  in mijn inleiding al constateerde: de techniek is een grotere drijfveer voor structurele ontwikkeling dan het beleid.

Geen opmerkingen: