zaterdag 21 mei 2016

hypotheses rond de korte keten

Deze week was ik enkele malen in gesprek over het duurzaamheidsplatform van de provincie Zuid-Holland waarin veel aandacht lijkt te worden besteed aan de transitie naar de korte regionale keten (je hebt ook hele korte mondiale ketens)
Wat maakt deze ketens zo interessant. Daar zou eens iemand goed onderzoek naar moeten doen, maar ik noteer alvast wat hypotheses voor zo'n onderzoek:

  • Er is een nieuwe doelgroep van mensen in de stad die wat te besteden hebben en kwalitatief hoge producten (vers, met een verhaal) willen hebben
  • Idem rond duurzaamheid waarbij soms het misverstand speelt dat kort en regionaal ook duurzaam is in milieutermen. Dat valt nog maar te bezien
  • We hebben wat genoeg van de globalisering en zoeken identiteit, die is vaak streekgebonden, daar liggen wortels
  • Boeren zoeken naar een licence to produce, landbouw is nu een keer milieuvervuilend en dus is het aantrekkelijk de afnemer daarover voor te lichten en medeverantwoordelijk te maken.
  • zorg voor geopoltiek en dat internationale markten uit elkaar vallen, zodat we ons zelf moeten voeden
  • als innovatiemechanisme op duurzaamheidsproblemen als milieu, waarbij dan transport als een probleem wordt of er meer waarde door beleving wordt gecreerd zodat er een duurzamere techniek met hogere productiekosten kan worden toegepast.
  • om dat ICT tot lagere transactiekosten leidt en je zo makkelijker het probleem van de last mile op lost en ook kleinschalige belevering aantrekkelijker wordt
  • En je zo ook weer functies kunt bundelen tegen lage kosten (de fietsenmaker die ook koffie gaat verkopen)
  • ICT maakt het ook mogelijk een formule die in 1 stad succesvol is, naar andere steden als franchise formule te exporteren. Je hoeft niet meer de oesterzwammen te exporteren, je kunt de bedrijfsformule exporteren en daar toch aan verdienen zodat dat de investering in de pilot aantrekkelijker maakt (de spin off is groter)
Een reactie posten