zondag 15 mei 2016

de kracht der gewoonte

Vorig jaar kreeg ik de pocket The Power of Habit van Charles Duhigg, en afgelopen weken las ik het uit. Het boek trekt belangstelling want ook in een airport-bookshop zag ik een stapel liggen (of moet je dat interpreteren als dat er geen belangstelling is?).
Duhigg beschrijft hoe wij leven op basis van gewoontes (en dat is maar goed ook) en hoe die worden gevormd: een cue (de auto tanken), een routine (een chocoladereep van bij de kassa meenemen) en een beloning (lekker snoep). Met natuurlijk aandacht voor het feit hoe de industrie probeert die gewoontes te vormen, lang leve de nudging.
Mooie voorbeelden uit de luchtverfrissers (Febreze van Procter en Gamble dat alle stank weghaalt maar waaraan een luchtje moest worden toegevoegd om het een succes te maken als airspray na schoonmaken kamer), en de casino's (waar je bepaalde mensen verslaafd kunt maken door vaker een net-niet-win te programmeren in de fruitautomaat in plaats van een niet-win) maar ook uit de big data van Target (de fameuze case van het voorspellen van zwangerschap met de ten onrechte boze vader), compleet meet een rudimentair datamodel.
Maar er zijn ook mooie toepassingen in de organisatiesfeer: hoe sportcoaches en Starbucks hun mensen trainen, en hoe Paul O'Neill Alcoa omturnde door alleen op veiligheid te sturen, wetende dat dit tot een cultuuromslag zou leiden.
En natuurlijk bevat zo'n Amerikaanse management pocket wat DIY tips voor wie een slechte gewoonte wil afleren. Aanbevolen dus, deze pocket.
Een reactie plaatsen