maandag 30 mei 2011

toetredingsdrempels

Baku, detail
Uit de politieke economie weten we dat de lobby van een bedrijfsgroep met een groot belang meer invloed heeft dan de lobby van consumenten met een gering belang. De eerste groep legt meer geld op tafel om het beleid te beinvloeden.
Veelal worden landbouw en visserij in de tekstboeken als voorbeeld genoemd, maar andere beroepsgroepen kunnen er ook wat van, ook in het toch vrij liberale Amerika. In de jaren vijfting moesten nog minder dan 5% van de werknemers een of andere licentie hebben, dat is inmiddels ondanks 3 decennia deregulering nu meer dan 30%.
Een licentie kost tijd en geld en vaak is er een forse opleidingseis aan verbonden. Zo wordt de beroepsgroep lastig toegankelijk en dat houdt de inkomens op niveau. Het wordt verkocht onder het motto consumentenbescherming, want de ongeschoolde bloemist of de interieur designer zou je zo maar iets verkeerds kunnen aansmeren. Alsof feed back mechanismes zoals reputatie in de markt niet bestaan.

The Economist: Rules for fools, Schumpeter column, 14.5.2011

Geen opmerkingen: